"Aku Dah Biasa Kehidupan Bandar, Tapi Mertua Sangat Kekampungan" Kolot banyak pantang larang.


 

GAMBAR SEKADAR HIASAN

Pertama kali suami bawa saya balik kampung rumah mertua, saya terk3jut dan hampir batalkan perkahwinan. Nak masuk rumah pun kena langkah kaki kanan kalau tak mertua bising. Itu belum lagi bab setiap kali solat kena berjemaah, tak boleh keluar lepas maghrib. Mereka terIampau koIot saya takut jatuh sy1rik.

Pertama kali suami bawa saya balik kampung rumah mertua, saya terk3jut dan hampir batalkan perkahwinan. Nak masuk rumah pun kena langkah kaki kanan kalau tak mertua bising. Itu belum lagi bab setiap kali solat kena berjemaah, tak boleh keluar lepas maghrib. Mereka terIampau koIot saya takut jatuh sy1rik.

#Foto sekadar hiasan. Hi All, Maaf kalau terp4ksa luah kat sini. Nak minta nasihat pada yang sudah berumah tangga dan yang ada ibu mertua. Saya ada seorang ibu mertua yang memang sangat kekampungan. Ada saja p4ntang larang walau pun ada yang bagi saya tak masuk dek akal.

Dahulu waktu mula berkenalan dengan suami, saya tak tahu pulak yang maknya agak kampung pemikiran. Untuk pengetahuan korang, saya memang anak bandar. Kedua – dua orang tua saya memang asal KL damansara.

Jadi memang kami cara pemikiran kami agak moden. Saya kenal dengan suami waktu zaman uni, benarlah orang cakap cinta tu buta kan? Suami saya baik orangnya, solat semua memang lengkap, waktu bawa dia datang rumah memang keluarga dan ayah saya rasa agak janggaI dengan dia.

Waktu makan pun dia siap angkat tangan doa kuat – kuat. Waktu nak solat memang dia ringan mulut nak ajak semua orang berjemaah. Bukannya kami tak solat, tapi memang jarang kami berjemaah sebab semua sibuk dengan kehidupan masing – masing.

Adik perempuan saya memang tak suka dengan suami sejak dulu lagi. Apa saja dia pakai memang suami saya akan tegur. Saya dah tegur suami, urusan keluarga saya, dia tidak perlu nak campur. Takut nanti dia akan di pulau kerana terlalu ringan mulut.

Kadang – kadang kita letih, ingat nak solat sendiri dan rehat, tetapi bab itu dia cukup susah untuk fahami. Bila balik ke rumah mertua, jadi satu hal, ada saja yang tak kena, p4ntang itu ini, dari dekat pintu rumah lagi kena berdiri berdoa dahulu lepaskan kena langkah dengan kaki kanan, kalau tak, mak mentua akan bising.

Rumah pulak rumah kayu. Pernah sekali saya usulkan untuk ubahsuai ke rumah batu, tetapi mertua tak nak. Nak pasangkan aircond pun diIarang. Punyalah panas sampai tak boleh tidur, tu tak cakap lagi hal nyamuk, serangga semua.

Lepas tu anak – anak perempuan kena bangun pukuI 5.30 pagi. Kena pastikan air dijerang dahulu, kononnya itu permulaan pagi. Dapur kena berasap. Lepas solat berjemaah sama – sama, kena siapkan sarapan, semua perempuan kena duduk didapur siapkan segalanya.

Yang lelaki akan ke masjid untuk berduha. Memang koIotkan pemikiran mereka, bagi mereka perempuan ni kena duduk di dapur, kalau tak berasap dapur tu macam tak elok katanya. Bagi saya memang tak masuk akal.

Saya bukan malas, tapi pemahaman macam tu kena diubah takut jatuh syir1k. Bila habis masak, wajib basuh, cuci lantai semua, sedangkan sekali guna bukannya kotor pun. Nak maghrib je semua tak boleh keluar rumah, pintu tingkap pun tak boleh dibukak, dah la panas, tak tahu la nak terangkan macam mana.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber: krt via news.allmhi

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post