"Kalau Dulu Pantang Buat Salah, Sampai Barang Pun Dia Pernah Baling Kat Aku" Tapi skang dia layan aku lain macam, mengalahkan masa baru2 kahwin pula


Foto sekadar hiasan

assalammualaikum admin dan sahabat semua…terima kasih sebab siarkan cerita saya admin…tolong hide profile kawan saya ni ye..thanks min.saya adalah ibu kepada 4 cahaya mata..saya suri rumah,suami kerja biasa2..alhamdulillah..Allah mencukupi keperluan kami sekluarga..kami hanya hidup sekdar keperluan…tapii suami mengutamakan keperluan saya daripada dirinya..kadang2 kesian saya tengok dia..die punya takde takpe.. setiap bulan die beri saya wang belanja…saya sendiri yang belikan apa yang dia takder.tu pun saya belikan diam diam ,tak cakap dengan ,yelah..die kerja penat2 tapii keperluan die..die tak kisah sangat pun.

usia perkahwinan kami sudah 9tahun…dalam masa 9 tahun,macam2 yang berlaku…tapii takder sampai kewujudan orang ke 3..cuma masa awal perkahwinan, kamii selalu gaduh,sampailah nak bercerai..padahal perkara biasa2 je kot,biasalah..kahwin muda..masing2 fikir diri betol..benda kecil diperbesarkan,masalah besar terjadi sebabnya kami ni tidak sabar ,hanya ikotkan aty dan perasaan,tu sebab selalu gaduh…..walaupun gaduh2 pun keluar lagii sorang dan sorang..?sampai da empat cahaya mata kami..hihi..dulu masa kami gaduh..sampai satu tahap ,saya macam da takde perasaan pada suami…hambar perasaan saya pada die..bersama pun sebab saya ni hanya istri dia…

hari berganti hari..tahun bergantii tahun..saya macam dapat merasakan sesuatu pada perhubugan kami,saya semakin sayang die..saya semakin rindu die..padahal kami ni selalu jumpa..die pun kerja ulang alik dari uma ke tempat kerja naik kereta…kami jarang gaduh sekarang,suami semakin meghormati saya… jarang marah saya…kalau dulu pantang silap..dia akan marah saya..dan cakap benda2 yang menyakitkan aty perasaan saya..sampai barang pun die pernah baling kat saya..saya cuba muhasabah diri..dan berfikir..kenapa suami sekarang makin lain..sayang die kepada saya pun lain macamm…megalahkan masa baru2 kahwin pula…. saya muhasabah diri saya semula,melihat pada perhubugan yang kamii laalui . saya dapat merasakan….mugkin sekarang saya lebih banyak mengalah dengan suami..saya lebih banyak sabar dengan suami…kalau die marah…saya lebih banyak diam dari saya bersuara macam dulu dulu tu.kalau saya penat …saya akan megadu pada Allah sambil nagis2..

suami memang jarang tolong saya buat kerja rumah..pada die..kerja die hanya kerja yang die buat je kat luar sana..tapi kalau dekat rumah memang 90% saya yang akan buat…takpelah sabar ..saya tak marah suami..anak kami dari yang pertama sampai yang ke empat saya yang uruskan..ketika dalam pantang saya tak pernah pula susahkan die buat apa2 untuk anak dan saya..yang saya fikir kesian dekat suami kerja..kesian suami penat..yelah..kadang2 kita tak tahu kalau die ada masalah kat tempt kerja.dan masalah2 lain tu..ada setegah lelaki memang tak mahu meluahkan masalah die pada kita.simpan sendiri..tu yang kadang2 ada masanya masalah die terbawa di rumah..suami pun,jika ada masalah ke..apa ke..bincanglah dengan istri..supaya masing2 bolih mainkan peranan untuk bertindak macamne dengan emosi masing2…..sebab saya tak mahu susahkan die…suami kerja syif..tu yang saya fikirkan..memang kadang wujud rasa penat sangat bila suami jarang tolong..tapii saya cekalkan aty…

saya jalankan tangungjawab saya seperti biasa. walaupun dalam aty ada rasa sedih..tapii cepat saya tepis perassan tu. saya buat2 fikir yang suami penat mencari rezeki untuk kami..jadii perasaaan sedih tu kurangla sikit… saya taknak fikir bukan2..bukan tak pernah cakap mintak tolong ke apa…tapii masih macamtu je..jadii sampai saya jadi biasa da..da malas nak cakap banyak…apa yang mampu saya buat..saya buat..nanti lama lama pun akan baik jugak..lebih baik saya diam..kalau kami diam tu..sekuragnya takder perkataan yang menyakitkan aty akan terkeluar antraa kami…yang penting die menunaikan tangjawab die dengan betul sebagai suami.. mugkin faktor usia juga kot yang mematangkan kami dalam perhubuhan rumah tangga ni. yang baik datang dari Allah swt..yang buruk datang dari kami.kalau nak ikotkan sya dengan die…mugkin saya lebih banyak megalah daripda dia…

saya lebih pilih tak kuasa layan gaduh dengan die..sebaiknya saya diam lagi bagus..apa yang patut saya suarakan..saya akan bersuara, bukan guna emosi..tappi saya akan bersuara mengunakan akal yang waras dan fikir dulu sebelum bercakap bagi die hadam dan berfikir..sekurangnya bila kita berfikir dulu sebelum cakap..kita dapat megunakan bahasa dan sunsun ayat degan betol..apa yang kita nak cakap tepat pada pointnya…lepastu saya akan diam..bia die fikir akan tindakan die tu betul atau tak…saya da mals nak gaduh..takder dapat apa pun?kepuasan sebab gaduh? pada saya tidak..malah aty tu jadii lebih kusut.kepuasan bila kita melontarkan kata2 yang tak sepatutnya itu memg kita rasa macam puas..

tapii bila kita da berbaik semula..macamne pula dengan kata2 yang kita kata tu..? kadang2 tak semua orang bolih melupakan apa yang kita cakap..seumpama paku yang terpahat di sepotong kayu..walaupun sudah tercabut..masih kesan.. berhati la dengan setiap lontaran kata2 kita..pada saya banyak kelebihan orang yang sabar. lebih banyak fikir dan lebih banyak diam ni..mintala pada Allah kekuatan itu…saya dapat rasakan sendiri..suami pula makin banyak sayang sama saya…apa saya nak..semua dapat..tu bergantung apa yang saya nak..tapii saya tak amik kesempatan..sebbab saya tahu..suami pun bukan la gaji besar..dalam masa saya..

walaupun da lama kawin..saya akan jaga penampilan saya di rumah atau pun di luar..walaupun saya tak mampu nak beli yang mahal2..tapii cukupla apa yang saya pakai sedap mata suami yang memandang..sebab saya akan tanya die dulu..cantik tak sayang pakai macam ni? bila die kata ok..saya akan pakai…ye penampilan adalah penting..walaupun suami kita kadang2 tak cakap..pastikan la penmpilan kita sentiasa bersih dan sedap mata suami memandang…jangan hanya di luar nampak cantik..tapi bila dengan suami..nampak selekeh…jangan meremehkan apa yang suami nak dari kita…kadang 

contoh bile suami tu nak kita kurus ke…terurus ke,mestii ada yang akan kata..bersyukurla apa yang kau ada..yang buat bini kau jadi macamtu..kau juga..malah suami pula di persalahkan.plis la..jangan sesekali cakap macam tu..ye kita memang patut bersyukur apa yang kita ada..kita takut jika suami kita di rampas..tapii dalam masa yang sama..apa yg suami kita nak..kita remehkan.kalau sayang suami..

usahalah buat sesuatu apa yang suami nak..beritahula suami..bahawa kita tengah usaha buat apa yang die nak..abg bagilah saya semamgat..saya akan cuba buat apa yang abg nak.kadang2 ada suami ni,die nak kita cakap..supaya die paham…ada suami die tak paham..die ingat kita diam,tak layan apa yang die kata ,kita tak usahkan apa yang die nak..beritahula sesuatu apa yang kita lakukan supaya die paham..biar tak comel..asal kita ni jaga penampilan diri kita sebagai istri degan baik..jaga la ahlak kita sebagai istri..tutup la aurat kita dengan sempurna..

walaupun suami tu peragai tak serupa bikin..sosial..tapii kita sebagai istri tunjuk la ahlak yang terpuji…kita jaga la diri kita untuk suami..jadi istri yang soleha..mudahan bila die melihat kita..sejuk mata die memandang. maka dengan kecantikan di aty..terpancarlah nur di wajah kita.aty la yang kene bersih dulu.itu paling penting…..janganlah apa yang suami buat perkara yang jahat..kita balas juga perkara yang sama..itu menandakan takder bezanya antara kita dengan die.jagala adab pergaulan kita di media sosial atau di mana2..lagi dengan bukan mahram kita..jika kita degan mereka pon tergedik2 macam mana? .

kalau di media sosial berbalas2 komen tanpa segan silu..bercakap pasal benda2 sulit yang sepatutnya kita simpan dengan rapii..tak sedar ke? kita ni wanita? tak malu ke ? macmne pula pandangan suami kita kepada kita pula??? mugkin dia akan anggap kita sebagai wanita murahan..NOTHING sepecial…jaganlah biarkan suami kita pandang kita dengan pandangan yang kosong..walauapapun terjadi…biarlah dia pandang kita sebagai wanita yang bermaruah…wanita yang berahlak….bia die nak buat..jangan kita yang buat..sebab kita pon tahu setegah lelaki fitrah die macamne.kadang diorang fikir..diorag ketua rumah tangga bolih buat apa yang mereka suka..ketua kan..kita hanyalah menuruti arahannya sahaja…biarlah..apa yang baik kita ikot..kita sebagai tulang belakang suami,jadilah bidadari yang bermafaat untuk suami sama2 menuju ke syurga ilahi…..apa yang kita buat itulah itu apa yang kita dapatt.

kita sebagai istri haruslah bersyukur..janganlah hanya perkara kecil2 ..kita perbesarkan.. berdoa pada Allah swt…macam saya,bila saya mendegar nasihat..untuk motivasi diri,saya akan dengar ceramah ustaz ebit lew..di situ..kita banyak dapat muhasabah diri.banyak yang kita bolih pelajari….tak kisah samada suami atau istrii.hayatilah sama2…sikit sebanyak,kita dapat amal apa yang kita pelajari..saya suka paste apa yang ustz kata..dan saya akan bagi pada suami untuk baca..terpulang la pada die untuk baca atau tak,sekurangnya itu usah juga kita nak jaga perhubugan kita dengan suami…jika nak bandingkan masalah kita yang setakat kecil2 tu apalah sangat setakat suami tak mahu tolong kemas..tolong kita kat rumah..jika di bandingkan dengan masalah sahabat2 kita yang lain yang meluahkan masalah mereka di sini..suami curang..suami menipu..suami kaki pukul…Allah..sedih saya membacanya…saya yang mengikuti krt ni..memag tidak akan komen..cuma sekadar membaca cerita kawan2 di sini..dan komen2 mereka…saya terharu dengan nasib2 merka yang teranianya..dalam masa yang sama..bila saya mengikuti krt nii…banyak yang saya pelajari…rupanya ada lagii yang kurang bernasib baik jika dibandingkan dengan saya..Allah..?

bersyukur saya apa yang saya miliki..jaganlah hanya tahu membaca..menjadi pegomen tegar…pengikut setia..tapii jadikanlah cerita yang kita baca sebagai pegajaran dalam melayari kehidupan rumah tangga….yang baik saya jadikan contoh..yang tak baik..saya abaikan.jaganlah sesekali memyesal jika kita berbuat baik tapii di balas dengan kejahatan..semua tu ujian Allah swt..hanya dengan solat dapat menyelesaikan masalah.megadulah pada Allah..semoga Allah berikan kita jalan penyelesian..jika kita rasa tak mampu untuk memikulnya pergila perjabat agama.bialah ada pihak yang tertentu yang membimbing dan memberi nasihat untuk kita,ye saya tahu setiap masalah dari kita berbeza..mugkin masalah saya tidak sehebat kawan kat luar sana..sebab saya kata..carilah orang yang betol2 bolih di percayai untuk membantu kita..setakat nii,saya beesyukur dengan suami saya

sekarang.masalah yang saya hadapi bukan la sebesar mana…tapi kita pun tak tahu apa akan terjadii masa akan datang,kita kalau bolih mengharapkan sesuatu yang baik pada perhubugan…siapa lah saya untuk menghalang perkara yang buruk dalam rumah tangga ini daripada terjadi..saya bukan tuhan untuk melakar kehidupan saya yang indah2 sahaja…tapii seandainyalah sesuatu terjadii pada rumah tangga saya atas sebab bukan dari saya…saya redha ..sebab apa? sebab saya sebagai istri da cuba untuk jadii istri yang baik..saya da berusaha untuk jadii istri yang soleha untuk suami saya.saya tak mahu menghukum..cuma saya tahu..hukum karma itu pasti ada.saya tahu Allah itu ada..Allah sentiasa bersama orang yang benar..Allah tidak akan biarkan orang yang teranianya..Doa orang yang teraniaanya sekelip mata sahaja Allah angkat ke langit..kita pula sebagai orang yang beriman..berdoalah yang baik2 suppaya pasangan kita di beri hidayat..di beri pertunjuk..supaya dia menjadii manusia yang bertaQwa..

semoga ada penginsafan ke atas dirinya..dan supaya die tahu menilai apa itu sampah dan permarta.jangan merasa sedih jika ditinggalkan oleh die,jika kita sudah berusaha untuk melakukan yang terbaik.jangan rasa kita adalah insan yang malang sebab tersalah pilih pasangan..kita bukan insan yang malang..tapii itulah ujian yang Allah berikan…Allah uji sebab Allah sayang..ujian yang die berikan atas setiap kemampuan hamba hambanya…setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.bersabarlah atas ujian yang dia 

berikan..yakinlah..pasti setiap kesabaran kita itu ada kebahagiaan di penghujungnya..kejayaaan dalam hidup kita bukan fasa yang kita lalui sekarang…tapii kita akan lihat kejayaan kita di mana penghujung kehidupan kita itu nantiii…jadi nasihat untuk diri saya sendiri dan sahabat2..marilah kita sama2 usaha buat yang terbaik untuk kehidupan kita yang sementraa kat dunia ni..demi mencapai kebahagiaan keidupan di akhirat yang kekal abadi selamanya..dunia ni sementara sahaja..kita ni semua hanyalah pinjaman. anggapla bila kita buat amall seolah2 kita akan mati pada harii esok,sekuragnya kita tidak mencintaii lebih kepaada dunia..yang menyebabkan aty kita tidak tenang….

biar la apa orang nak kata..kita bukan nak carii redha manusia..kita hanya nak mencari redha Allah swt..bila kita mencari redha Allah swt..in shaa Allah…dunia akan tunduk pada kita…..dan ingat lah..ada masanya Allah swt tidak akan beri apa yang kita minta..tapii dia akan beri apa yang kita perlukan…terima kasih admin..doakan kita semua berjumpa di syurga nanti..ameen

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber: KRT

 

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post