"Bila Suami Terlalu Ego" Sampai satu tahap isteri akan penat


Letih jika ditakdirkan dapat suami terlalu ego. Sudah tahu salah pun, tak pernah nak minta maaf. Apa lagi mengakui kesilapannya. Ini yang boleh jadi barah dalam hubungan.

Tidaklah orang perempuan kata letih jadi isteri, hanya dipersalahkan dan terpaksa hadap ego tak bertempat suami. Malah isteri kena diam dan tiada hak nak bertanya mahupun menegur tentang apa yang suami lakukan.

Untuk faham lebih lanjut, hadam perkongsian daripada Firdaus Shakirin ini.

Kita tetap tak salah. Isteri tak masak, dia salah. Suami berkasih, bermesra dengan janda, tak salah. Isteri buat tak tahu kat suami, dia salah. Suami tengok lucah, tak salah. Isteri tak hormat suami, dia salah. Suami tak solat, dia tak salah. Isteri berubah, dia salah. Suami berubah, dia tak salah.

Isteri tag suami pada posting agama dan ilmiah, isteri buka aib suami, isteri salah. Suami cerita tentang isteri kat kawan-kawan, suami tak salah.

Gunakan Agama Tundukkan Isteri

Adakalanya kita yang jadi suami ni banyak menggunakan agama untuk menundukkan isteri, untuk bagi isteri hormat kita. Sedangkan perbuatan seharian kita langsung tidak mencerminkan seperti apa yang keluar dari mulut kita.

“Perempuan ramai di neraka…”

Ya, perempuan memang ramai di Neraka, tapi tiada satu pun hadis dan dalil yang mengatakan lelaki ramai di syurga. Setiap perempuan itu boleh menarik lelaki masuk ke neraka andainya lelaki itu tidak menjalankan tanggungjawab yang sepatutnya ke atas diri mereka.

Letih Jadi Isteri

Sebab tu orang perempuan kata LETIH jadi isteri. Masa susah boleh hidup dengan suami, bila senang, suami dengan “senangnya” cari lain. Masa suami tiada apa-apa dan bukan siapa-siapa, isterilah orang yang dia selalu jaga. Bila dia dah ada nama dan harta, isterilah orang yang dia lupa.

Bila isteri buat yang terbaik dalam rumahtangga, bila isteri pikul beban lebih dari yang sepatutnya, nak dihargai pun susah, apatah lagi difahami sehingga ke dalam lubuk hati.

Penat, letih.

Sebut je penat, sebut je letih, terus ‘dicop’ tak ikhlas dalam menjalankan tugas. Tak nak syurga ke? tak nak jadi solehah ke? walhal sebenarnya itu adalah satu bentuk S.O.S isteri untuk mintak bantuan dan diringankan bebanan yang ditanggungnya. Kalau tak boleh tolong, tak kan hargai pun tak boleh? Dah tu, apa yang kita boleh?

Kita tetap tak salah sampai bila-bila sebab kita tak mahu sedar dan mengakui akan kesalahan diri sendiri.

Suami Hilang Kawalan Bila Isteri Tuntut Cerai

Bila isteri tuntut cerai, kenapa kita hilang kawal?

Sebab kita tak boleh terima, kita rasa tindakan isteri tu dah melampau.

Tapi fikir la balik, sepanjang kita hidup dengan dia, dia pernah tak tegur kita? apa respon kita? sepanjang kita hidup dengan dia, dia pernah tak nasihat kita? kita dengar tak?

Kadang-kadang kita ni terlalu ego untuk menerima teguran dan nasihat isteri sendiri. Orang perempuan, tak ada saja-saja nak tegur, nak nasihat kalau bukan untuk kebaikan kita sendiri.

Bawa kereta laju, isteri cakap, “Abang, slow skit…”, kita balas, “diamlah…”, kita tekan lagi paddle minyak pastu eksiden. Kita cedera ringan, isteri meninggal. Boleh hidupkan isteri balik untuk cakap minta maaf sebab tak dengar teguran dia? Dah terlambat.. boleh menyesal je la dengan perbuatan tu, yang mati tetap dah mati.

Perempuan sabarnya tinggi, ketabahannya kuat tapi bila kita selalu menguji, maka dia sendiri pun tak tahan. Semua orang ada limit masing-masing dan limit seorang isteri ialah apabila dia menuntut untuk dilepaskan setelah percubaan dia untuk mengubah keadaan tidak berjalan seperti yang dia mahukan.

Belajar daripada apa yg berlaku di sekeliling, hidup berlandaskan ego akan menjahanamkan diri sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa komen Dan Sharev Ya. Terima Kasih

Sumber: Firdaus Shakirin via pesonapengantin.my



 

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post